Share Article   
Submit to Facebook

15. mai, 2013

Editorial:

Den afrikanske samtidskunstens politikk

 

Nylige tilnærminger til afrikansk samtidskunst feirer ofte ankomsten til den globale samtidskunsten: I denne ser man en frigjøring fra provinsialistiske og historiserende begreper som ble påtvunget av vesten under kolonitiden. Man antar at kunstnere, ved å ta del i nye og post-historiske/ post-nasjonale utvekslingsnettverk, tilrettelagt gjennom internasjonale utstillinger, biennaler og kunstmesser av stort format, kan uttrykke seg sannere fordi de ikke lenger er dømt til å kjempe med begrepene om det pre-koloniale/ koloniale; til å bli målt opp mot vestlige kunsthistoriske paradigmer, eller bli definert gjennom vedvarende fiksjoner om sin egen lokale særhet.

Denne utgaven av Seismopolite stiller spørsmål ved gyldigheten til dette perspektivet. Nærmere bestemt ønsker vi, gjennom dette utvalget av artikler, å bidra til en undersøkelse av mulighetene og begrensningene som ligger i den globale samtidskunstscenen med tanke på å hanskes med politiske spørsmål i, og omskrive historien og fremtiden til afrikanske samfunn (så vel som afrikansk kunsthistorie) ved hjelp av kunst. Utgaven kaster også et kritisk lys på hvordan samtidskunstøkonomien påvirker den politiske handlekraften og interaksjonen til kunstneriske uttrykk i afrikanske samfunn, og omvendt, på hvordan afrikansk kunst, til tross for at den kan være fri til å stille spørsmål ved politiske saker, kan opprettholde eller representere en slik politisk handlekraft idet den har blitt en del av den globale samtidskunsten.